Don’t Trust The Washington Times And UPI

I wouldn’t exactly call the Washington Times and UPI enigmatic (like MNI, see my first post).

But they’re owned by organizations associated with the Unification Church (Moonies). So why would anyone trust them as objective news organizations?

And I’m not the only one. When the Moon-affiliated News World Communications bought UPI in 2000, long-time reporter Helen Thomas quit the organization after 57 years of service, saying, “It was a bridge too far.” Understatement of the century from Ms. Thomas!

UPI’s coverage of Moon’s death last week was atrocious.

Their article did not mention at all the fact that he essentially started a new religious movement and was a self-proclaimed Messiah. No mention of his tax evasion conviction in the U.S. No mention of the first wife he divorced.

In fact, save for references to mass weddings and his business interests, there was no mention of any of Moon’s controversies. This wanton disregard for basic journalism ethics is atrocious.

Compare the New York Times’ article on Moon’s death with the UPI one. It’s blatantly obviously who we should trust and who we should not.

Moon himself admitted that his church has given at least $1 billion in subsidies to The Washington Times. I can’t be the only one who finds that extremely disturbing. And I wonder how much money his church has poured into UPI.

I wonder what sinister motives the Moonies could possibly have for these media organizations.

Thankfully, it’s pretty well-known that the Unification Church is behind the Washington Times and UPI. But still, if anyone has any  interesting information on them, drop me an email at a.salsburg@aol.com.  It never hurts to know more about these people and the organizations they control.

References:

http://www.nytimes.com/2000/07/10/business/helen-thomas-is-back-as-a-columnist-with-hearst.html

http://www.upi.com/Top_News/World-News/2012/09/02/Rev-Sun-Myung-Moon-dies-at-age-92/UPI-21891346611541/

http://www.nytimes.com/2012/09/03/world/asia/rev-sun-myung-moon-founder-of-unification-church-dies-at-92.html?pagewanted=all&_moc.semityn.www

Advertisements

Atrocious Headline From Fox News

An atrocious headline from Fox News reads, “Obama Calls Libyan President to Thank Him After US Ambassador Murdered,”  presumably trying to imply that Obama thanked the Libyan President for the murder of ambassador Chris Stevens. If not that, the headline at the very least unfairly paints our President as weak and clueless.

Needlessly to say, that’s simply not true.

I’m not going to waste any more time with this atrocious headline.

And the fact that Fox News is as popular as it is deeply troubles me.

References:

http://nation.foxnews.com/egypt/2012/09/13/obama-calls-libyan-president-thank-him-after-us-ambassador-murdered

What’s Up With Market News International?

“We don’t really know what to think of the Chinese connection. The Chinese premier is in town, now we know who the supreme leader is.”

I’ve been curious about Market News International for a while.

When I first came across them, they were owned by Xinhua Financial, a news agency part-owned by the Chinese government, which immediately raised a red flag.

At the time of their purchase by Xinhua Financial in 2003, one of their own employees told Reuters, “We don’t really know what to think of the Chinese connection. The Chinese premier is in town, now we know who the supreme leader is.”

In 2008, they were sold to Deutsche Boerse, a stock exchange operator, which I think raises some concerns as well because MNI covers the markets (more on that later).

The “editorial” team of MNI is very curious.

From what I see on LinkedIn, most of them don’t even come from a journalism background. The few that did go to J-School seem to have spent their entire careers at MNI, meaning they have little to no professional journalism experience at reputable, well-known publications.

William Sokolis, a journalist at MNI in Chicago, has zero prior journalism experience. He was an equity options trader at SWAT, Refco Securities and Susquehanna Investment Group, according to his LinkedIn profile.

Refco, if you recall, collapsed from accounting fraud.

There’s also Dennis Pettit, a Deputy Bureau Chief in New York, who claims “25+ Years as a currency trader.”

Given the professional and educational backgrounds of MNI’s journalists that is publicly available, I would ask: What are these (former) traders doing as journalists covering the financial markets? What do they know about journalism ethics? Are they still involved in trading? If so, how much disclosure do they provide? While I don’t pretend to know the answer to these questions, the public and MNI’s readership deserves to know.

On the other end of the spectrum are reporters like Sheila Mullan, who graduated from J-School and spent her entire career at MNI. Wonder how much she could have learned about journalism there.

Does anyone know anything about MNI? Drop me an email at a.salsburg@aol.com . I would love more info.

References:

http://www.chinadaily.com.cn/en/doc/2003-12/10/content_288907.htm

http://www.reuters.com/article/2008/12/22/deutscheboerse-mni-idUSLM57474520081222

http://www.linkedin.com/pub/william-sokolis/7/ba0/312?trk=pub-pbmap

http://www.linkedin.com/pub/dennis-pettit/12/595/a35?trk=pub-pbmap

http://www.linkedin.com/pub/sheila-mullan/4/a4a/989?trk=pub-pbmap